(...Här kommer en liten hälsning, som av olika anledningar inte kom iväg i den tid som var tänkt!)



Den Blomstertid nu kommer

Den blomstertid nu kommer
med lust och fägring stor.
Du nalkas, ljuva sommar,
då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma
till allt som varit dött,
sig solens strålar närma,
och allt blir återfött.

De fagra blomsterängar
och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar
och lundens gröna träd,
de skola oss påminna
Guds godhets rikedom,
att vi den nåd besinna
som räcker året om.

Man hörer fåglar sjunga
med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga
lovsäga Herren Gud?
Min själ, upphöj Guds ära,
stäm upp din glädjesång
till den som vill oss nära
och fröjda på en gång!




Majas alfabet - Smörblomma 
Gult som solsken, gult som gull. 
Vi har hela ängen full
Av smörblommor som står och nickar 
vårt Sommargolv har gula prickar.




Det har på något vis varit en speciell Vår/Försommar i år....på flera sätt, i alla fall för mig! 
Kanske har den inte varit annorlunda än annars.....kanske beror det mest på min just nu speciella livssituation och de tankar den för med sig. Många olika tankar naturligtvis av både glädje och tillförsikt i tron, men också erfarenheten av hur lätt det är att trötthet, oro och ovisshet vill ta över i livet!

Då är det gott att få påminna sig om det som står i Bibeln: 
”Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.
Då ska Guds Frid , som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Jesus Kristus.”
Fil. 4: 6-7

Och så får vi återigen försöka fokusera på det ljusa och goda i tillvaron, det som stärker, lyfter och bygger upp och vila i att vi aldrig är ensamma i det vi möter!

Ja, vi får igen påminna och peppa oss och varandra med att ”Gud har lovat var med oss alla dagar” och att ”efter regn, kommer solsken!”

Och Gud vill stärka och glädja oss genom allt fint Han skapar i Naturen....

Bara som exempel, så har jag väl aldrig hört Göken gala så intensivt som i år, varje dag i en och en halv månads tid, tror jag!
Just nu är det tidig Söndag morgon och jag sitter i sängen med balkongdörren öppen och njuter av all den intensiva fågelsång som naturen fortfarande så generöst bjuder på.
Och jag lovar att jag inte överdriver om jag säger att Göken hållt igång oavbrutet i 2,5 timmar nu!!! Att han orkar!:)

Så nu mina vänner får vi försöka, (om vi har möjlighet) gå ut och njuta....För som man brukar säga: ”Underbart är kort!”


Tack Gud, för ljusa morgonstunder
Tack Gud, för ljusa morgonstunder
Tack Gud för varje nyfödd dag. 
Tack Gud, för livets alla under
Ödmjukt tackar jag!

(...en vers ur en gammal morgonpsalm)


I de sköna sommardagarna
I de sköna sommardagarna, 
När jag får gå i hagarna
Och Sommarvinden leker i mitt hår 
och fågelsång jag lyssnar till 
Och blommorna jag plocka vill
Jag tackar dig för allting som du ger.

(Sångförfattare okänd...någon som vet ngt om denna lilla kör!?)



Min femte cellgiftsbehandling är nu avslutad och jag har även den gång kommit lindrigt undan vad det gäller illamående och andra besvärliga biverkningar. Det är jag otroligt tacksam för! Men visst har jag varit och är mer trött och darrig, så är det ju. Kanske är det som en följd av att jag fått lite starkare dos de sista gångerna!?
Jag gjorde en ny datatomografi i veckan, som vi väntar svar från runt Midsommar....
Det ska bli väldigt ”spännande” , om man får uttrycka sig så, att få veta vad som hänt med mina fem ”obotliga” tumörer!

Tårar av Tacksamhet rinner nu nedför mina kinder när jag tänker på er alla snälla människor runt om, som på olika sätt gjort/gör så mkt gott för mig, vare sig det gäller i tanke, bön el praktiska handlingar! (el likaväl för det ni gör för andra människor runt om där ni finns) 
Jag bara önskar att jag kunde återkoppla till er var och en, men hitintills och kanske speciellt just nu har det inte varit möjligt.
Därför känns det i alla fall som en liten tröst att på detta enkla sätt ändå få försöka uttrycka min tacksamhet till er alla! STORT OCH INNERLIGT TACK!
Och Guds välsignelse i allt, det är det bästa jag kan önska Er!

Visst kan det som jag skrev förut, kännas ovisst med framtiden ibland, av olika anledningar för oss alla. Men vi har fortfarande...varje Dag, den fantastiska förmånen att få lägga allt, hela våra liv i Guds händer!
Ja, vi får fortsätta be för varandra helt enkelt!


Ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv. 
Lever vi så lever vi för Herren och dör vi så dör vi för Herren. 
Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren.
Rom. 14:7


Kommentarer

Skicka en kommentar