29 maj


Sjösala vals - Evert Taube

Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng
Solen står på Orrberget. Sunnanvind brusar.
Rönnerdahl han valsar över Sjösala äng.
Hör min vackra visa, kom sjung min refräng!
Tärnan har fått ungar
och dyker i min vik,
ur alla gröna dungar
hörs finkarnas musik.
Och se, så många blommor
som redan slagit ut på ängen:
Gullviva, Mandelblom, Kattfot och BlåViol.










Nu är Sommaren här.....tidigare än vanligt, men ändå mycket Välkommen! 
Tornseglarna, (el Tornssvalor som vi kanske oftare kallar dem) 
min speciella Sommar fågel, med sin underbara sommarmelodi 
är nu tillbaka igen! 
Det sägs tyvärr att den svenska populationen av Tornseglare har minskat med 
omkring en fjärdedel de senaste 20 åren.
I söndags hörde jag dem här hemma i Bäck igen, för första gången i år. 
Vi har ju lite kyligare klimat här i Bäck/Boet, 
så vi är nog lite senare med det mesta....
Men nu är det en fröjd att se Svalorna göra sina snabba dykningar 
och höra deras glada skri. 
Det fyller mig med en varm känsla av Sommarlov och skön ledighet.
Nu i år får vi försöka ta vara på allt det fantastiska 
på en och samma gång, verkar det som! Vår och Sommar går i vartannat....
Den här tiden på året brukar gå fort i vanliga fall, 
men i år känns det som det rusar på fortare än vanligt!
Det är ju såå vackert i naturen så att det nästan gör ont i ögonen!
Man kan med lätthet beskriva det som himmelskt, eller hur?





På tal om Himmelskt, så är det ju Kristi Himmelfärds Dag i morgon. 
Då kan vi få bli påminda om att Jesus gett oss uppdraget 
att göra alla människor till sina lärjungar:

Jesu Missionsbefallning (Matteus evangeliet 28: 16- 20)

De elva lärjungarna gick till Galileen, till det berg 
dit Jesus hade befallt dem att gå.
När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade.
Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: 
”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! 
Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 
och lär dem att hålla allt som jag befallt er. 
Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut."



Det doftar av himmel

Det doftar av himmel på jorden, det doftar av himmel här

Det doftar av himmel på jorden, det doftar av himmel här
När vi säger de vänliga orden

När vi ger nån en kram

När vi säger förlåt

När vi är många som får hjälpas åt
Då doftar det himmel på jorden, då doftar det himmel här

Då doftar det himmel på jorden, då doftar det himmel här

(Text: Maria Larsson. Musik: Thomas Svenningsson)




Hur ska inte himlen vara då - Lena Maria Vendelius





Vad solen är för blomman, är Kristus för min själ. 
Alfred Tennyson



Jag har senaste veckan känt mig lite starkare igen. Den 11 juni är planen att jag ska börja en ny cellgiftsbehandling igen om mina värden är ok. I samband med det kommer jag även att göra min första röntgen av hjärnan sedan strålbehandlingen. Det blir spännande att se vad den visar. Allt ligger i Guds händer! Tack för era böner och all uppmuntran ni ger oss!


Var inte rädd det finns ett hemligt tecken
Ett Namn som skyddar dig nu när du går
Din ensamhet har stränder in mot ljuset
Var inte rädd, i sanden finns det spår...
Ps. 256, text av Ylva Eggehorn










Jag är tacksam för mina barn och barnbarn som ger så mycket glädje!

Kommentarer

  1. SvenInge Ågren13 juni 2019 kl. 08:04

    Vi ber att du ska få positiva besked. För Gud är allting möjligt. Många kramar från mig

    SvaraRadera

Skicka en kommentar