Långfredag - 19 april 2019

Idag är det Långfredag. Jag är så gammal att när jag var liten, var Långfredagen verkligen en stilla dag! Mamma o Pappa hade mörka kläder när vi gick till kyrkan/Missionshuset. Man tog det extra lugnt, inget arbete. Det märktes överallt! Inga affärer öppna ex.
Som barn upplevde jag den dagen lite tråkig naturligtvis! Vi skulle också hålla oss extra ”stilla”. 
Men idag är det helt annorlunda och jag kan nog känna att vi kanske förlorat nånting viktigt, när vi låter Långfredagbudskapet helt försvinna bland all dagens Påskfirande!
För Långfredagens Budskap till oss är egentligen heelt Fantastiskt!

Långfredagen är ju den dagen som Jesus, enligt Bibeln dog på Korset i vårt ställe.

(Man kan läsa om det som hände i någon av evangelierna:
Matt. 26:1-28:20, Mark.14:1-15:47, Luk.22:1-23:56, Joh.18:1-19:42)

Men varför måste Jesus egentligen dö!? 
Ja, det skulle kunna behövas en lång teologisk utläggning för att försöka förklara detta stora komplexa sammanhang och vi skulle ändå inte förstå!

Men Jesus själv säger att vi istället behöver bli lite mer som barnen. Vi ska inte krångla till det!

För många år sedan hade jag hand om inledningen/starten på en Långfredagsgudstjänst. Jag hade klätt ut mig till Påskkyckling med gula kläder, fjädrar, näbb mm. För att förhoppningsvis fängsla åhörarna lite...
Vi talade lite allmänt om påskfirande och så kom vi in på själva ”kärnan” - varför vi firar Påsk!? Jag ställde frågan till barnen om det var någon som visste....

Då reser sig en liten 5-åring och säger med säker stämma
” - Jo du förstår, att när Adam bet i den förbjudna frukten, då stänges porten till Himlen! Men när Jesus dog på Korset, öppnade Han porten igen!”

Ja, det ska till ett barn för att formulera ett sådant fantastiskt svar!

”Han har öppnat pärleporten så att jag kan komma in, genom blodet har Han frälst mig och bevarat mig som sin...”



- Korset där Jesus gav sitt liv -

Han böjde sig ner i ödmjukhet
och blev allas tjänare då
Han tänkte aldrig på sig själv
när han skulle dödsstraffet få
Kärleken kände ingen gräns
när lidandets väg han fick gå

Korset där Jesus gav sitt liv
det är min glädje och min ära
Korset kärlekens sköna symbol
det är för alltid sången i mitt liv

Korset restes för en värld
förlorad i mörker och nöd
Gudasonen offret blev
och vi finner liv i hans död
Jag ville gråta av tacksamhet
det var mina synder han bar

Korset där Jesus gav sitt liv
det är min glädje och min ära
Korset kärlekens sköna symbol
det är för alltid sången i mitt liv



Kommentarer

  1. Tack Inger för det du skrivit om långfredagen!
    Vi läste igår ifrån Jes 53:1-9.
    Vi har frid och helande i honom.Han har gjort ALLT.
    Ha en fortsatt välsignad helg med din familj.kram Gullvi.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar