15 april


Hoppas ni haft möjlighet att hinna njuta av Vårens fortsatta ljuvligheter så här precis i mitten av April - varje dag något nytt:
Sädesärlan som kom punktligt den 6 April, sprickfärdiga Kastanjeknoppar, färgglada Tulpaner i rabatten, som trotsat nattkylan. (-10 grader här i Bäck)
....och den annalkande Påsken. 





Nu har vi gått in i påskveckan, som inom kyrkan också kallas ”Stilla veckan”. Inte så dumt.... en vecka för lite extra eftertanke! Kanske inte så lätt att ”få/ta tid till” ,men man kan ju göra ett försök!
Innerst handlar ju Påsken om hur mycket Gud älskar oss människor, trots att vi vänt Honom ryggen! Det står i det vi brukar kalla: ”Lilla Bibeln”, Joh.3:16:



”Så älskade Gud Världen att han utgav sin enfödde Son,
för att var och en som tror på Honom inte ska gå förlorad, 
utan ha evigt Liv!” 

Han har, som väl är, inte gett upp om oss människor, om sin skapelse, trots att vi ofta går våra egna vägar! Han går inte förbi, Han finns där, nära, även om vi
inte alltid känner det så!

Och Han vill liksom omsluta oss, med sin godhet, på alla sidor!
Redan i psaltaren: 139:5 i Gamla testamentet står det:

”Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.”

När jag var i 20-årsåldern, hamnade jag plötsligt i en mycket omvälvande och svår livssituation, då jag för en tid helt tappade fotfästet i Livet.
Men då fick jag av en god vän den här dikten som liksom beskriver vad bibelordet kan få betyda.
Jag har sedan många gånger under livet fått återvända och hämta kraft från just den dikten. Kanske kan den få betyda något för dig också!

Jesus är FRAMFÖR dig. Skulle något svårt drabba dig, tar Han första stöten.
Jesus är BAKOM dig, har Du lämnat ditt liv i Hans händer, 
kan det förflutnas minnen aldrig skada dig.
Jesus är BREDVID dig , passa på att tala med Honom om allt.
Jesus är ÖVER dig. All den himmelska världens Välsignelser, 
allt det du just nu längtar efter av hopp, kraft, trygghet, glädje.... 
vill Han ge dig!
Jesus är UNDER dig. När du bli trött och nere och bara vill sjunka ihop,
sjunker du inte ner i någon bottenlös avgrund. 
Du sjunker ner i Hans hand, 
du vilar hos Honom som älskar Dig!


”Han går aldrig förbi dig” Michael Jeff Johnsson



”The will of God will never lead you,
Where the grace of God can not keep you!”

Kommentarer

Skicka en kommentar