21 mars

Vilken förmån det är att få bo på en plats där vi kan få följa och njuta av växlande årstider....
De sista dagarna har våren verkligen mer och mer gjort sig märkbar. 
Runt om Bäck, där vi bor kan vi nu höra fler och fler vårfåglar: talgoxar, Spillkråka  och tom koltrast, ljuvligt!
Min pappa Mellvin, som var bonde, var en förebild för mig i mycket! Bl a lärde han mig uppskatta naturen och just årets växlingar och så poesi i samband med detta. Han kände en stor glädje och vördnad inför skapelsen och det vi är ”satta att förvalta.”
Han hade bla en ”favoritpoet”, Alice Täng , från Moholm , Västergötland .
 Skickar med ett par ex på hennes tankar om den ”Vårtid” vi får njuta av just nu....





VÅRBIDAN
Nu lyfter säljer sina mjuka knoppar
Mot regnvåt sky i vårens svala vind
I trädets grenverk glittrar regnets droppar
Men tussilago ler invid vår grind

Och björkar bida milt i lila slöjor
Jordens andedräkt är full av must
Befriade från vinterns granriströjor
Rabattens krokus gått i blom med lust

Nog kan vi vänta ännu några dagar
Med gråa moln och lite kylig vind 
Den kommer, solvinden i vitsippshagar
Med doft av blom från hägg vid stugans grind.

VÅRTID
Åter skall bäcken bryta sin boja
Bredda sin fåra med smältvattnets strömmar
Barnen ska jublande komma och stoja
Med tussilago, solväckt ur drömmar

I dagar och nätter skall sträckropen ljuda 
Susande vingslag, flöjtrop och drillar
Drömmande längtan och oro skall sjuda
Då solljuset människors hjärtan förvillar

Ännu en gång kommer våren oss nära
Livets eviga självklara under
Må vi försöka hur stegen än bära 

Fånga dess glittrande korta sekunder







Kära Vänner, här kommer en liten hälsning från mig, hemma i Bäck!
Är fortfarande väldigt trött i kroppen efter den avslutade cell- och strålbehandlingen och den starka cortison behandlingen jag fortfarande är inne i.... men såå tacksam till Gud och till er för allt stöd och uppmuntran!
Kan inte annat än förundras över Guds stora godhet och omsorg i allt som sker! Tack igen för era förböner - det är de som bär! Det är så fantastiskt att se hur Gud leder i stort och smått! 
Och i eller genom allt, erbjuder Han oss sin hjälp och sitt stöd...


Hjälpen kommer från Herren. En pilgrimssång. PS 121
Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån kommer min hjälp?
Min hjälp kommer från Herren, som har gjort himmel och jord. Inte låter han din fot vackla, inte slumrar han som bevarar dig. Nej,  han som bevarar Israel, han slumrar inte, han sover inte. Herren bevarar dig, Herren är ditt skydd på din högra sida. Solen ska inte skada dig om dagen, inte månen om natten. Herren ska bevara dig från allt ont, han ska bevara din själ. Herren ska bevara din utgång och din ingång, från nu och till evig tid.






- Oändlig nåd -
Oändlig nåd mig Herren gav
och än idag mig ger
Jag kommit hem, jag vilsen var
var blind, men nu jag ser



Guds nåd, jag skälvde inför den
men sedan gav den ro
och aldrig var den större än
den dag jag kom till tro


Jag kom ur tvivel, mörka djup
ur vanmakt och ur skam
Den nåd som bar mig intill nu
skall bära ända fram

Guds löften ger vår längtan svar
som klippan är hans ord
Ej bättre sköld och skydd jag har
i himmel och på jord



- O store Gud -
O store Gud, när jag den värld beskådar,
Som du har skapat med ditt allmaktsord,
Hur där din visdom leder livets trådar,
Och alla väsen mättas vid ditt bord.

Då brister själen ut i lovsångsljud:
O store Gud! O store Gud!
Då brister själen ut i lovsångsljud:
O store Gud! O store Gud!

Kommentarer

  1. Hej Inger! Önskar dig en fin vårdag med sol, vila och återhämtning!
    Ester och jag plockade tussilago förra veckan, vårblommor är sådan lycka!
    Varma kramar från mig och resten av familjen Björn //Martine

    SvaraRadera
  2. Kära inger
    Tänker på dej,, o hela familjen
    Så underbar vår dag i dag , önskar att Du kan njuta lite av våren i dag!
    "Kast alla alla era bekymmer på honom, han har omsorg om er"
    1 PETRUS BREVET 5 ::7
    Kram 💕 Iris

    SvaraRadera

Skicka en kommentar